Keer op keer wordt de jonge componist Maurice Ravel door het Parijse conservatorium afgewezen omdat zijn muziek te emotieloos is. En misschien hebben ze een punt. Ravel is elegant, maar zeer gereserveerd. De flamboyante choreografe Ida Rubinstein zal hem dwingen uit zijn schulp te kruipen. Ze geeft hem een opdracht om muziek voor een van haar balletten te componeren: zinderende en gewaagde muziek wil ze. Eerst krijgt Ravel niets op papier. Tot hij ineens een ritme vindt en een opzwepende melodie…
‘Bolero’ belicht het ontstaan van de compositie in 1928. De film verweeft Ravels werkwijze en leven aan de hand van zijn ontmoetingen met drie vrouwen: de danseres Ida Rubinstein, zijn mecenas Misia Sert en de bevriende pianiste Marguerite Long. Het verleden sijpelt door in het heden met behulp van ingetogen flashbacks. Anne Fontaine geeft een inkijk in de twijfel van Ravel en hoe moeizaam het werk tot stand kwam. Het resultaat? Een bijzonder onderhoudende en sfeervolle film.
Bron: Hilde Vanhoutte
"De film is als een dagdroom, waarin herinneringen, associaties, gevoelens, geluiden voorbijtrekken, net als de Boléro eigenlijk, die beetje bij beetje steeds intenser wordt." De Filmkrant